Het BITE-model laat zien hoe sekten het denkvermogen van hun volgelingen aantasten met behulp van:
I. Behaviour Control (gedragscontrole)
II. Information Control (informatiecontrole)
III. Thought Control (gedachtencontrole)
IV. Emotional Control (emotionele controle)
I. Gedragscontrole
1. Regulering van de fysieke werkelijkheid
a. Waar, hoe en met wie het lid woont en omgaat: Ja2. Beloningen en straffen: Ja
b. Wat voor kleding, kleuren of haar het lid draagt: Ja
c. Welk voedsel en drinken het lid nuttigt en verwerpt: Ja
d. Hoeveel slaap een lid krijgt: Nee
e. Financiële afhankelijkheid: Nee
f. Weinig tot geen tijd voor ontspanning, vermaak of vakanties: Ja
3. Individualisme ontmoedigd, groepsdenken bevorderd: Ja
4. Strenge regels en voorschriften: Ja
5. Gehoorzaamheid en afhankelijkheid: Ja
II. Informatiecontrole
1. Misleiding
a. Opzettelijk informatie achterhouden: Ja2. Toegang tot informatiebronnen buiten de sekte minimaal of ontmoedigd
b. Informatie verdraaien om haar aanvaardbaar te maken: Ja
c. Liegen: Ja
a. Boeken, artikelen, kranten, TV, radio: Ja3. Informatie in hokjes indelen; wij tegen hun
b. Kritische informatie: Ja
c. Voormalige leden: Ja
d. Leden zo bezig houden dat zij geen tijd hebben om na te denken: Ja
a. Informatie niet vrij toegankelijk: Ja4. Elkaar in de gaten houden wordt aangemoedigd
b. Informatie verschilt van niveau tot niveau in de hiërarchie: Ja
c. Leiding beslist wie wat moet weten: Ja
a. Mensen systematisch aan elkaar koppelen ter controle: Ja5. Uitgebreid gebruik van informatie die door de sekte zelf vervaardigd wordt
b. Afwijkend gedrag, gevoelens of gedachten aan de leiding rapporteren: Ja
a. Nieuwsbrieven, bladen, tijdschriften, audiobanden, videobanden, etc.: Ja6. Onethisch gebruik van bekentenissen
b. Verkeerde citaten, uitspraken van bronnen buiten de sekte uit hun verband halen: Ja
a. Informatie over "zonden" gebruikt om identiteitsgrenzen aan te tasten: NeeIII. Gedachtencontrole
b. Oude "zonden"gebruikt voor manipulatie en controle; geen vergeving: Ja
1. De noodzaak om de leer van de groep als "waarheid" te verinnerlijken
a. Model = werkelijkheid: Nee2. Het gebruik van "geladen" taal (gekenmerkt door clichés die het denken stoppen): Ja
b. Zwart-witdenken: Ja
c. Goed tegen kwaad: Ja
d. Wij tegen de anderen: Ja
3. Alleen "goede" en "passende" gedachten worden aangemoedigd: Ja
4. Technieken die het denken hinderen
a. Ontkenning, rationaliseren, rechtvaardigen, wensdenken: Ja5. Kritische vragen over de leider, de leer of het beleid zijn nooit legitiem: Ja
b. Chanting: Nee
c. Mediteren: Nee
d. Bidden: Ja
e. Spreken in tongen: Nee
f. Zingen of neuriën: Ja
6. Geen enkel ander geloof wordt gezien als legitiem, goed of nuttig: Ja
IV. Emotionele controle
1. Gevoelens manipuleren en inperken: Ja
2. Het gevoel opwekken dat problemen altijd de schuld zijn van het lid, nooit de leider of de groep: Ja
3. Overmatig gebruik van schuldgevoelens
a. Schuldgevoelens over identiteit
(i) wie je bent (je potentieel niet bereiken): Ja
(ii) je familie: Ja(iii) je verleden: Ja
(iv) met wie je omgaat: Ja
(v) je gedachten, gevoelens, daden: Ja
b. Sociale schuldgevoelens: Ja4. Overmatig gebruik van angstgevoelens
c. Historische schuldgevoelens: Ja
a. Angst om zelfstandig te denken: Ja5. Extreme emotionele hoogte- en dieptepunten: Nee
b. Angst voor de "buitenwereld": Ja
c. Angst voor vijanden: Ja
d. Angst om je "zaligheid" te verliezen: Ja
e. Angst om de groep te verlaten / te worden uitgesloten: Ja
f. Angst voor afkeuring: Ja
6. Rituele, en vaak openbare biechten: Nee
7. Fobieën aankweken
a. Geen geluk of vervulling buiten de groep: JaGa terug naar het artikel over de psychologische effecten van de mormoonse kerk op haar leden.
b. Verschrikkelijke gevolgen als je de groep verlaat: hel, ziekten, ongelukken, etc.: Ja
c. Voormalige leden buitensluiten; angst om afgewezen te worden door vrienden en familie: Ja
d. Er is geen geldige reden om de groep te verlaten: Ja